Innovatie, een kwestie van vertrouwen
Een regelmatig voorkomende probleem in de
praktijk binnen organisaties is de innovatie van nieuwe producten en latere
opvolgers.
Het voorbeeld van Apple met haar succesvolle iPhone
uitgebracht in het jaar 2007. Behalve de enorme winsten die Apple hiermee
behaalde was er een maatschappelijk bijkomend effect, namelijk het leven van
veel mensen veranderde in een keer door het gebruik van deze zogenaamde
smartphone en zeer handig in gebruik zijnde toepassingen.
Voor mij is altijd de vraag geweest of wij als
Nederland niet in staat zijn om iets dergelijks innovatiefs te bedenken of missen
we gewoon de mogelijkheid dit te kunnen doen?
In mijn ervaring zie ik vaak dat er heel veel
goede ideeën zijn binnen organisaties maar door ingebeelde faalangst of te
weinig investeringsmogelijkheden dit eindelijk toch niet haalbaar is.
Een groot deel van de organisaties in Nederland
beseft niet dat de ontwikkeling van producten binnen Apple jaren heeft geduurd om
een dergelijk succesvol product als de iPhone te kunnen maken en het latere ook
met succes ontwikkelde iPad.
Naast het geduld is het moment van het
uitbrengen van het product is ook een bepalende factoren gebleken. Denk maar
Philips die veel innovatieve producten heeft bedacht, maar uiteindelijk
niet het succes wist te behalen wat de Japanners of Amerikanen wel wisten te
behalen met dezelfde soort producten.
Ook Apple heeft hier een keuze in gemaakt. In
eerste instantie was eerst de iPad namelijk ontwikkeld en daarna pas de iPhone.
Maar de keuze om eerst de iPhone uit te brengen is een fenomenale beslissing
geweest voor het succes van Apple.
Maar uiteraard is de verleiding groot een nieuw
product op de markt te brengen maar ik denk persoonlijk dat je eerst je organisatie
moet te innoveren (lees: organisatieprocessen) alvorens een geweldig product te
kunnen maken en op de markt te brengen.
Dit verhoogt niet alleen de kans op een nieuw
mooi innovatief product maar verbeter ook de kwaliteit van de producten en diensten
die vandaag worden aangeboden. Tevens geeft ook het vertrouwen aan
investeerders die wellicht iets verder kunnen gaan zonder hiervoor bijna extra
onmogelijke eisen te stellen aan hun investering.
In mijn ervaring gaat innovatie van een nieuw
product altijd samen met het verbeteren van je organisatiestructuur en opleiden
van je personeel.
In de praktijk is het vertrouwen in het succes
van een product voor veel investeerders een probleem. Om dit weg te nemen moet
je ervoor zorgen dat je als organisatie een goede kwalitatieve uitstraling hebt
en goed te volgen organisatieprocessen. Dit hoeft niet altijd ingewikkeld te
zijn en veel investering te kosten maar levert wellicht wel de mogelijkheid op
om net zo succesvol te kunnen zijn als Apple.
Veel succes!
Weet u zeker dat u het commentaar wilt verwijderen?